mgr Jadwiga Pruchnik Scenariusz lekcji fizyki
Temat: Pole magnetyczne magnesu.
Cele: - zna pojęcie pola magnetycznego, - wie, jak oddziaływają ze sobą bieguny magnetyczne, - wie, że bieguny oznaczamy N i S, - umie graficznie przedstawić linie pola magnetycznego wokół magnesu sztabkowego i podkowiastego, - wie, jak praktycznie znaleźć obraz linii pola (opiłki Fe), - umie wykazać, ze Ziemia jest magnesem i ma bieguny,
Pomoce dydaktyczne: magnesy różnego typu, opiłki żelaza, foliogramy, wydruki komputerowe, Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne (uczniowie zostają podzieleni na grupy po 4 osoby) 2. Wstęp (krzyżówka) 3. Podanie tematu lekcji 4. Doświadczenie1: (igła magnetyczna, magnes sztabkowy, itp.)
Badanie oddziaływania biegunów magnetycznych.
Igła magnetyczna zostaje obrócona, jakby pociągnięta niewidzialna nitką. Siła, której działanie w tym wypadku dostrzegasz jest siłą magnetyczną. Jest to siła przyciągania lub odpychania. Jednobarwne końce magnesów odpychają się a różnobarwne przyciągają się. 5. Co to jest magnes? Magnes naturalny to kawałek namagnesowanej stali. Namagnesowanej tzn. mającej własności przyciągania lub odpychania innych magnesów i przyciągania innych ciał stałych wykonanych ze stali i żelaza. Każdy magnez ma dwa bieguny N- północny, S- południowy.
6. Doświadczenie2: (magnes podkowiasty i sztabkowy, żelazne opiłki, szklana szybka)
Badanie przestrzeni wokół magnesu sztabkowego i podkowiastego
Opiłki można traktować jak małe igiełki magnetyczne, są lekkie i układają się tak jak każą i siły magnetyczne. (ilustracje do doświadczenia na folii) 7. Zapisanie notatki do zeszytu 8. Podsumowanie i podanie zadania domowego: Znajdź długość i szerokość geograficzną biegunów magnetycznych Ziemi. 9. Czynności końcowe, porządkowanie sali.
|